השומרים: ביקורת פרק הפתיחה

Watchmen Series Review

תמונת כתביבגני גרינברג על "השומרים: ביקורת פרק הפתיחה":
"ביזארי, אלים ומותיר ציפייה לפרקים הבאים"
פוסטר Watchmen
משחק רוברט רדפורד  רג'ינה קינג  דון ג'ונסון  ג'ין סמארט  טים בלייק נלסון  לואיס גוסט ג'וניור  יאיא עבדול-מאטין  
אקשן
ביקורת סדרה להשומרים: ביקורת פרק הפתיחה מאת יבגני גרינברג | כתב קולנוע
ציון המבקר
"שאפתני וביזארי"
דירוג הגולשים
ראית את הסדרה? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.5/10
?
מדד פופולריות
3.4/10
?
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
החיפוש של HBO אחר מחליפה מספיק שערורייתית ואלימה ל"משחקי הכס" ממשיך. אחרי "אופוריה" מגיע תורה של "השומרים", אדפטציה לספרי קומיקס שראו אור בשנות ה-80 וכבר עובדו לסרט מצוין של זאק סניידר לפני עשר שנים. הקומיקס הציג מציאות חלופית להיסטוריה שבה ארצות הברית ניצחה במלחמת ויאטנם ופרשת ווטרגייט מעולם לא התרחשה, הכל הודות לנוכחותם של גיבורי על בשירות המדינה. הסיפורים נשאו אופי פוליטי והציגו את מאבקם של גיבורי העל מול בעיות מוסריות וחברתיות בעיצומה של המלחמה הקרה. מי שנבחר להוביל את הסדרה הוא דיימון לינדלוף שהרוויח ביושר מוניטין של אחד שיודע לטפס על עצים גבוהים אבל לא לרדת מהם. מספיק לזרוק לאוויר את המילה "אבודים" (ואולי גם "פרומתאוס") כדי להבין את פועלו ולהעלות מחדש את הכעס על ההבטחות שלא מומשו. הפעם לינדלוף, כבר לא אלמוני, שוב מוצא את עצמו מפתח פרויקט שאפתני ונקווה שיש לו חזון להמשך כי ההתחלה קצת לוטה בערפל.
בלי ידע מקדים, קשה להבין מצפייה ראשונה בפרק הפתיחה את ההקשר לחומרי המקור. החוליות המקשרות היחידות הן שימוש בפונט וחלק מהסמלים שמאפיינים את "השומרים" – סמיילי, שעון מתקתק וכו'. במבט לאחור וקצת עזרה מהאינטרנט, מצליחים לזהות את הרמזים הגדולים יותר. השחקן רוברט רדפורד הוא נשיא ארצות הברית מזה 30 שנה, חסילונים נופלים מהשמיים, החללית של עטלף הלילה, מסכת רורשאך – כל אלה נלקחו בצורה זו או אחרת מהקומיקס. כך מבינים שהסדרה מתרחשת 30 שנה אחרי אירועי הקומיקס והסרט, במעיין גרסת המשך פריסטייל מאת לינדלוף שרק נשענת על הקומיקס. שנת ההתרחשות היא 2019 באוקלהומה. הגזענות חוגגת בהובלת ארגון דמוי ה-KKK בשם "חיל הפרשים השביעי". חברי הארגון מאמצים את מסכת רורשאך ומעוותים את הטקסטים שכתב כך שיתאימו לאג'נדה שלהם. לו היה בחיים (כזכור, הוא הוצא להורג על ידי ד"ר מנהטן בסיום הקומיקס/סרט), רורשאך היה מזדעזע לפחות כמו הצופים מהניצול הציני של זכרו על ידי יוצרי הסדרה. השוטרים נאלצים להסוות את זהותם באמצעות מסכות על מנת למנוע פגיעה בהם ובבני משפחותיהם. בגלל תקנות חדשות על נשיאת נשק, הם מוגבלים מאוד בהגנה עצמית ובביצוע תפקידם.
היחיד שמסתובב בלי מסכה הוא מפקד המשטרה המקומית (דון ג'ונסון). יש רמזים קלים בפרק לגבי היותו עטלף הלילה, אבל זה כנראה חסר משמעות. כשמגיע הצורך להעלות הילוך במלחמה ב"חיל הפרשים", לכוח המשטרתי מצטרפת אחת מהשומרים בגמלאות, האחות לילה (רג'ינה קינג), שגם היא בסך הכל בן אדם רגיל עם משפחה ועסק של חנות מאפים. האלימות תופסת תאוצה מהר מאוד והינה גרפית למדי, כמצופה מ-HBO. במקביל לעלילה העיקרית, הפרק מכיל סצינה בודדת שבשלב זה לא קשורה לשום דבר ובה מעלליו של אדם עשיר ואקסצנטרי (ג'רמי איירונס) בחברת שני משרתיו. מהקרדיטים אפשר להבין שמדובר באוזימנדיוס, האיש החכם בעולם וזה שעצר את המלחמה הקרה על ידי הפלת חסילון ענק על ניו יורק. מהקרדיטים של הפרקים הבאים אפשר לגלות שנפגוש גם את סילק ספקטר בגילומה של ג'ין סמארט. ואיפה ד"ר מנהטן? מי שמצמץ, כנראה פספס אותו מתועד במהדורת החדשות כשהוא הורס את ביתו במאדים, כנראה בדרכו לכדור הארץ. בפרק הראשון של הסדרה היוצר דיימון לינדלוף מציג תמונה חלקית בלבד של הדמויות ויחסי הכוחות ביניהן, מציג שלל סיטואציות ביזאריות ותפניות עלילתיות צפויות, ומפזר קריצות לחובבי הקומיקס, חלקן חסרות משמעות. ניכר שהסדרה צוללת עמוק לעומק הפוליטי ותעשה מאמצים להקביל את הבעיות והדילמות החברתיות של העולם האלטרנטיבי לאלה שלנו. במידה ותעשה זאת במידתיות ותדע בסיומה לתת מענה לכל הקצוות הרבים שהיא פותחת, קיים פוטנציאל לראות אותה מתפתחת לסדרה מהנה ואיכותית, גם אם כנראה לא תגיע לרמת ההצלחה של "משחקי הכס".
השומרים - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסדרה? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
רוצים להיות הראשונים לפרסם כאן ביקורת גולשים? לחצו על הכפתור והעלו ביקורת סדרה
קישורים
ביקורות נוספות של סדרות אקשן
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט