מיוחד: ביקורת עונה שנייה

Special Series Review

תמונת כתביעל מאורר אליאב על "מיוחד: ביקורת עונה שנייה":
"סדרה מענגת ונוגעת על התמודדות עם השונה שבכולנו"
פוסטר Special
משחק ריאן או'קונל  ג'סיקה הכט  פונאם פאטל  פטריק פביאן  מארלה מינדל  
קומדיה
ביקורת סדרה למיוחד: ביקורת עונה שנייה מאת יעל מאורר אליאב | כתבת סדרות
ציון המבקר
"כובשת לב"
דירוג הגולשים
0/10
?
מדד פופולריות
3.5/10
?
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"מיוחד", שעונתה השנייה עלתה לאחרונה בנטפליקס , ממשיכה את סיפורו של ריאן הייז (ריאן אוקונל), צעיר בן 28, גיי ובעל שיתוק מוחין, העובר מסע לעצמאות אישית, מקצועית ורומנטית. הסדרה מבוססת על ספרו של היוצר והשחקן הראשי בסדרה - "אני מיוחד ושקרים אחרים שאנחנו מספרים לעצמנו". המשמעות הכפולה של השם הטעון "מיוחד" משחקת תפקיד מרכזי בסדרה, המצליחה ליצוק לנושא השחוק הזה תוכן חדש. למסע ההתבגרות של ריאן שותפה גם אמו (ג'סיקה הכט), שהקדישה את כל חייה כאם יחידנית לטיפול בבנה. ריאן עובד באתר אינטרנט שנקרא "Eggwoke". האתר הזה, המנוהל ביד רמה על ידי הבוסית מהגיהינום (מארלה מינדל), מהווה רקע לסיפור הזהות המתהווה של ריאן. חברתו הטובה של ריאן (פונאם פאטל), בחורה ממוצא הודי, דיווה גדולה מהחיים המסתירה כאב ותסכול מאחורי חזות זוהרת, היא גרסה לא לבנה ולא רזה של קרי ב"סקס והעיר הגדולה". כמוה, גם היא מכורה לנעלי לובוטן ולמותגים אחרים, ומוצאת עצמה בצרות כלכליות. היא עוזרת לריאן במסע למציאת עצמו בעולם שמציג עצמו כ-woke, כלומר מודע מאוד לכל דקויות משחקי הזהויות, אבל למעשה אינו בדיוק סובלני לשונות משום סוג.
העונה הראשונה התאפיינה בפרקים קצרצרים של כ-14 דקות, ולמרות זאת הצליחה ליצור דמויות מעוררות הזדהות. בעונה השנייה הפרקים ארוכים יותר וממשיכים את ההיכרות עם הדמויות הלא מושלמות. לא תמצאו כאן תיאור של האדם בעל המוגבלות כקדוש מעונה העומד מול אכזריותה ואטימותה של החברה ה"נורמלית". ריאן הוא בחור מרוכז בעצמו ואנוכי, שהתרגל לטיפול המסור של אמו ואינו בדיוק מתאמץ להשיב לה טובה על כך. גם ביחסיו עם הגברים בחייו, הוא אינו מגלה רוחב לב מיוחד. אבל עם כל פגמיו, ריאן הוא דמות שקל להתאהב ולהזדהות עם המאבקים שלה. הסדרה פורצת גבולות גם בטיפול בנושא הזהות המינית. התיאור של ההתנסויות המיניות של ריאן גלוי לב ברמה שיש שימצאו אותו מוגזם. אבל מדובר דווקא חלק מהכנות הרגשית המאפיינת את הסדרה. ריאן מגלה את המיניות שלו בגיל מאוחר יחסית. הרגעים המביכים והמאתגרים, הנובעים בחלקם גם מהנכות הפיזית שלו, מאירי עיניים. כך למשל, כאשר מתחיל איתו שחקן יפה תואר ומתברר שהסיבה שהוא כה מעוניין בריאן היא הפטיש שלו לאנשים "נכים". זהו רגע מצחיק מחד וכואב מאוד מאידך.
שתי הדמויות הנשיות העיקריות בסדרה, אמו של ריאן והחברה הטובה שלו, מתוארות באהבה ואמפתיה. האם, שמנסה להתנתק מתפקידה כמטפלת העיקרית של ריאן, וגם של אמה הזקנה, החולה והתובענית, מפתחת סיפור אהבה עם השכן ממול, שנתקל בקשיים בגלל הקשר הקרוב מדי בין האם לבנה. שני הצדדים מתקשים להרפות מהקשר הלא בריא הזה. רק כאשר יפנימו את הצורך בהפרדה, יוכלו אולי להתקדם לקשר בוגר יותר. ג'סיקה הכט, שמוכרת מתפקידה כסוזן ב"חברים", נפלאה בתפקיד האם עם ניואנסים רגשיים מדויקים. פונאם פטאל משחקת נפלא בתפקיד החברה הטובה של ריאן, שמבינה אותו לעיתים יותר טוב מאשר הוא מבין את עצמו. בעונה השנייה אנו מתוודעים גם למשפחתה ההודית המסורתית ומבינים חלק מהסיבות לבעיותיה. ברגע מצחיק במיוחד היא אומרת לאביה כי הוא מקיף עצמו רק באנשים הודים. תגובתו של האב: "לא נכון", נאמרת באמצע החג בביתם, תוך שהוא מברך עוד זוג חברים (הודי). בעונה הזאת אנו גם מתוודעים לחבר הילדות שלה ולתחילת ההשלמה עם הזהות ה"הודית" שאותה ניסתה למתן בעולם הלבן שבו היא מתנהלת. "מיוחד" מנווטת בחן רב בין הרגעים המצחיקים, וכאלו יש בה הרבה, לבין הכנות הרגשית המאפיינת אותה. אחת מדמויות המשנה אומרת לריאן שהיא מבינה אותו עכשיו כי ראתה את "לא טיפוסי", הסדרה בנטפליקס שמתארת את חוויותיו של בחור על הספקטרום האוטיסטי. בכך כמובן היא מבלבלת בין שני סוגי לקויות שאין ביניהן שום קשר, וגם מספקת אמירה על האופי של "מיוחד" כסדרה על אחרות ושונות. כמו בכותרת של הספר שעל פיו נעשתה הסדרה, כולנו "מיוחדים" בדרכנו ולפעמים לא מודעים למה באמת מניע אותנו. "מיוחד" מספקת לנו דמויות לא מושלמות שקל להבין ואפילו לאהוב.
מיוחד - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסדרה? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
רוצים להיות הראשונים לפרסם כאן ביקורת גולשים? לחצו על הכפתור והעלו ביקורת סדרה
קישורים
חץ מיוחד (עמוד סדרה)
ביקורות נוספות של סדרות קומדיה
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט